Čo robiť

Krížovou cestou na Tlstú horu

Stredne náročná trasa na náhornú plošinu s horskými lúkami a množstvom krížov k miestu, kde sa každoročne konávajú pobožnosti.

Štart a cieľ: Nová Černová (časť Ružomberka) (zastávka autobusu MHD „Čutkovská dolina“)
Trasa: 10,0 km (spolu tam aj späť)
Orientačný čas: 4,0 hodín (spolu na vrchol a naspäť)
Značenie: Červená turistická značka.
Prevýšenie: 740 m
Náročnosť: Trasa vedie po lesných zvážniciach a po chodníčkoch, ktoré sú v niektorých častiach strmé. Trasa prekonáva dosť veľké prevýšenie na krátkych vzdialenostiach.
Bezpečnosť: Trasa vedie vcelku po bezpečnom vychodenom teréne. Najnebezpečnejšie úseky sú najmä zostupy v úvode a na konci zostupu, kde hrozí pošmyknutie. Trasa nie je vhodná pre malé deti, najmä kvôli strmým úsekom a celkovému prevýšeniu. Deti od veku 10 rokov prechod zvládnu za pomoci rodičov. Pre menej pohyblivých dôchodcov je táto trasa taktiež nevhodná. Na trase odporúčame používať turistické palice.

Doprava:
Autom: Parkovanie na bezplatných parkovacích plochách vedľa cesty neďaleko autobusovej zastávky.
Autobusom: Z autobusovej stanice na zastávku MHD „Čutkovská dolina“
Taxíkom: Z centra mesta vás taxík bude stáť okolo 5€.

Trasa:
Trasa začína v ružomberskej mestskej časti Nová Černová pri zastávke MHD „Čutkovská dolina“. Od zastávky sa vydáme smerom do Čutkovskej doliny po červeno značenom turistickom chodníku, ktorého sa budeme držať celú našu trasu. Pri zastávke, kde trasu začíname, sa nenachádza turistický smerovník, ten sa nachádza neďaleko pri hlavnej ceste. Preto je potrebné vybrať sa správnym smerom (mierne do kopca). V úvode Čutkovskej doliny, kde sa ešte nachádzajú rodinné domy, schádzame z cesty na chodníček za posledným domom na pravej strane. Z cesty odbočíme doprava na chodníček, ktorý nás poza dom a pomedzi kríky vyvedie na cestičku. V tomto mieste neodbočíme doprava ani doľava po ceste, ale pokračujeme rovno hore svahom popri stromoch. Dobre viditeľný chodníček nás vedie strmo stúpajúcim terénom k stožiaru vysokého napätia, kde si môžeme oddýchnuť a pokochať sa výhľadom na Ružomberok. Strmé stúpanie sa zmierni a my pokračujeme ďalej stále rovnakým smerom do kopca. Cestou sa môžeme pokochať výhľadmi na Starú Černovú a Hrboltovú. Na začiatku lesa začína krížová cesta, ktorá pozostáva z drevených rámikov upevnených v zemi. Bystrému oku neuniknú ani pozostatky starej krížovej cesty na stromoch, kde už zostali zväčša len čísla zastavení a krížiky. Lesná cesta nás vedie ďalej popri drevenom kríži a ďalších zastaveniach krížovej cesty. Pri trinástom zastavení sa nachádza drevená studnička „Malý Jarok“, kde sa môžeme ovlažiť. Vodu neodporúčame piť, pretože studnička len zvedie vodu z potôčika do žliabku. Neďaleko od studničky sa na križovatke zvážnic, pri ďalšom drevenom kríži, končí krížová cesta. V tomto mieste križujeme zeleno značenú cyklotrasu z Černovej do Ľubochne. Pri kríži sa nachádza lavička, ktorú môžeme využiť na prípadný oddych. Pokračujeme smerom, ako sme prišli ku krížu, mierne nahor po zvážnici a prichádzame k prameňu. Voda vyviera z kovovej rúrky v murovanej stienke a vteká do betónových napájadiel v zemi. Táto voda je pitná. Voda vyteká z vodojemu o niečo vyššie v lese, v čase veľkého sucha a v zime býva odstavená. Lesná cesta nás stálym stúpaním vedie cez les na veľkú lúku, na ktorej sa nachádza drevený senník (štál). V tomto mieste schádzame z cesty a vyberieme sa doprava po chodníčku hore lúkou. Na konci lúky pod lesom si môžeme vychutnať výhľad na Liptovskú kotlinu s okolitými horstvami. Chodníček sa po vstupe do lesa stočí doprava a prechádza popri ďalšom štále, za ktorým sa pozvoľne stočí doľava. Výrazný chodník zarezaný do strmého svahu pokračuje stále do kopca lesom, okrajom lúčneho svahu a znova lesom k ostrej pravotočivej zákrute. Tu je stúpanie najprudšie a chodník má skalnatý šmykľavý povrch, zväčša pokrytý starým lístím. V tomto mieste sa zvyčajne dosť šmýka aj pri výstupe, ale najmä pri zostupe. Za zákrutou si môžeme všimnúť pozostatky ďalších štálov, ktoré svedčia o tom že v minulosti sa tu hospodárilo. Chodník zarezaný v svahu nás dovedie na lúku, kde sa nachádza turistický smerovník a my sa z neho dozvedáme, že sa nachádzame na Tlstej hore (Krstej hore, ako ju nazývajú miestni). Vrchol Tlstej hory tvoria rozsiahle lúky, ktoré sa v minulosti využívali na hospodárske účely, o čom svedčia aj početné senníky, ktoré sa v rôznych zákutiach a okrajoch lúk nachádzajú. Naša trasa pokračuje ešte o niečo ďalej. Od smerovníka sa vydáme doľava a chodníček nás pomaly dovedie k miestu, kde je vybudovaný malý oltárik, kaplnka a sedenie. Na tomto mieste sa už oddávna konávali bohoslužby, ktoré spočiatku slúžili pre ľudí, ktorí na tieto miesta prichádzali kosiť a hrabať lúky. Na ich počesť sa tu každoročne stále konáva bohoslužba. Na početných lavičkách, ktoré sa tu nachádzajú, si môžeme oddýchnuť a pomaly sa vybrať späť rovnakou trasou, ako sme sem prišli. Pri zostupe si treba najväčší pozor dávať pri úvodnom zostupe od smerovníka na Tlstej hore a tiež pri záverečnom zostupe popod vedenie vysokého napätia.

Poznámky:
– Na Tlstú horu sa tradične konáva zimný Trojkráľový výstup 6. januára.
– Neďaleko od začiatku trasy sa v Čutkovskej doline nachádza koliba a rôzne atrakcie, najmä pre deti.
– V prípade, že sa chcete vyhnúť strmému zostupu v závere popod vedenie vysokého napätia, môžete pri zostupe pri kríži, kde sa končila krížová cesta, pokračovať doprava po zeleno značenej cyklotrase. Tá vás dovedie do Čutkovskej doliny nad areál s kolibou a atrakciami. Trasa sa predĺži možno o 20 minút, je však omnoho pohodlnejšia.
– V blízkosti začiatku trasy, opačným smerom po červeno značenej turistickej trase, sa nachádza predajňa potravín, občerstvenie a reštaurácia.