Čo robiť

Stredne náročná trasa na vyhliadkovú terasu / plošinu pri vrcholovej stanici sedačkovej lanovky na Malinnom.

Štart a cieľ: Centrum Ružomberka pri Mestskom úrade (Námestie Andreja Hlinku)
Trasa: 14,5 km (spolu, tam a späť)
Orientačný čas: 4:45 hodín
Značenie: Modrá turistická značka
Prevýšenie: 720 m
Náročnosť: Na trase sú strmé úseky stúpania a klesania, terén je miestami kamenistý, blatistý, s množstvom trčiacich koreňov. Najnáročnejší je výstup a zostup po okraji strmej zjazdovky.
Bezpečnosť: Trasa patrí medzi bezpečné. Za mokra je chodník v lese nad Kalváriou šmykľavý. Chodník po okraji zjazdovky je veľmi strmý a šmykľavý aj za sucha. V lese nad Kalváriou sa po trase pohybujú aj cyklisti, avšak len smerom nahor. Po ceste do strediska sa pohybujú zjazdové káry, kolobežky, bicykle a taktiež automobily. Trasa je vhodná pre deti nad 5 rokov, avšak v niektorých častiach je potrebný dozor / pridŕžanie od rodičov / doprovodu. Trasa v úseku po okraji zjazdovky nie je vhodná pre osoby zo zníženou pohyblivosťou. Pri prechode odporúčame mať turistické palice a pevnú obuv.

Doprava:
Autom: Parkovanie na bezplatných parkovacích plochách na Námestí Andreja Hlinku.

Trasa:
Naša trasa začína v centre Ružomberka na Námestí Andreja Hlinku pri turistickom rázcestníku vedľa mariánskeho stĺpu pred ružomberskou radnicou. Celou cestou nás bude viesť modro značený turistický chodník, ktorý prechádza stredom námestia, pomedzi chránenú stromovú alej, k bývalému piaristickému komplexu. Komplex pozostáva z kláštora, školy a kostola, pred ktorými sa nachádza minipark Jána Pavla II. Modrá značka nás uličkami mesta dovedie na začiatok ružomberskej Kalvárie, kde sa nachádza náučný panel o nej. Pokračujeme pomedzi kaplnky kalvárie a popri kalvárskom kostole k rázcestníku na Kalvárii. Tu sa nachádza sedenie a informačný panel o zaujímavostiach v meste s panorámou a popisom. Z Kalvárie je pekný výhľad na mesto Ružomberok s vrchom Mních nad ním, hrad Likava, Chočské vrchy a časť Západných Tatier. Po krátkom odpočinku pokračujeme po ceste smerom k lesu, v blízkosti ktorého sa nachádza schematická mapa Národného parku Veľká Fatra. Na okraji lesa, pri rázcestníku „Za Kalváriou, rázcestie“, odbočíme doľava a vchádzame na lesný chodníček, ktorý bude viesť paralelne s cestou, ktorú sme opustili. Po prvých pár metroch lesom nás chodník dovedie k panelu na strome, ktorý nás informuje o tom, že po našej trase prechádza aj jednosmerná cyklotrasa „Singletrail Rozprávkové Endruo“. Chodník vedie lesom kopírujúc terén s malým, no súvislým stúpaním. Chodníček prechádza ponad lúčku s krmelcom do vyšších polôh, kde sa svahy Sidorova zvažujú prudko dolu. Chodník sa čoraz viac zarezáva do svahu a prechádza popri skalných bralách, ktoré miestami zasahujú až do chodníka. V závere chodník zíde mierne nadol na asfaltovú cestu, z ktorej sme odbočili na začiatku lesa. Pokračujeme po ceste popri rázcestníku na Vlkolínskych lúkach, kde sa nachádza turistický prístrešok a sedenie, smerom do lyžiarskeho strediska Malinô Brdo. Napravo od nás si môžeme všimnúť skalné bralá Halín, ktoré sa využívajú ako lezecký terén pre horolezcov. Cesta nás dovedie do strediska, kde sa nachádzajú ubytovacie zariadenia so stravovaním, ktorých služby môžeme využiť a občerstviť sa pred strmým výstupom hore zjazdovkou. Od rázcestníka „Malinô Brdo“ sa vydáme priamo k zjazdovke, na ktorú vystupujeme po ľavej strane popri stromoch. Míňame stromy a cestu nám namiesto nich určujú rozvody umelého zasnežovania s turistickými značkami. Pri každom krátkom odpočinku sa nám pri spätnom pohľade odkrývajú pohľady na čoraz vzdialenejšie okolie. V závere stúpania prichádzame k lesu, kde sa vyberieme mierne doprava, smerom k vrcholovej stanici sedačkovej lanovky, po už miernejšie stúpajúcej lúke / zjazdovke. Pod vrcholom Malinného je k stanici lanovky pristavená terasa s výhľadom do širokého okolia. Na terase sú umiestnené mapy zjazdoviek na zimu a zjazdových trás pre bicykle na leto. Tiež sa tu nachádza sedenie a ďalekohľad. Na zábradlí terasy sú umiestnené panely s panorámou okolitých hôr s popisom toho, čo je z terasy vidieť. Vidieť môžeme Oravskú Maguru s Kubínskou hoľou, Chočské vrchy s Veľkým Chočom, Západné Tatry s Pachoľou, Baníkovom a Barancom, Nízke Tatry s Poludnicou, Salatínom a Prašivou. Nechýba ani výhľad na Liptovskú kotlinu s časťou Vysokých Tatier s dominantným Kriváňom. Po nasýtení sa výhľadov sa vraciame rovnakou trasou dolu do strediska. Tentokrát okrem občerstvenia môžeme využiť aj reštauračné služby, veď si to po výstupe aj zaslúžime. Po načerpaní síl sa vraciame rovnakou trasou späť na začiatok našej cesty.

Poznámky:
– V úvode / konci trasy sa nachádza parkovisko.
– V úvode / konci trasy sa nachádzajú schodiská s mauzóleum Andreja Hlinku, ktoré sú v letných mesiacoch prístupné pre návštevníkov.
– V blízkosti úvodu / konca trasy sa nachádzajú potraviny, reštaurácie a občerstvenia.
– Na Kalvárii sa nachádza aj mapa bližšieho a širšieho okolia.
– Pri návrate môžeme namiesto chodníka lesom na zostup použiť aj asfaltovú cestu.
– Na zostup zo strediska je možné využiť aj kabínkovú lanovku, alebo si zapožičať horské káry či kolobežky.
– V Informačnom centre Ružomberok je k dispozícii zberateľská pečiatka Malino Brdo.
– V prípade dostatku času odporúčame zachádzku z Vlkolínskych lúk do Vlkolínca, ktorý je zapísaný do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.