Čo robiť

Ružomberok, stanica - Predný Čebrať

Chodník vedúci z hlavnej železničnej / autobusovej stanice v Ružomberku na vrchol Predného Čebraťa, odkiaľ je najlepší výhľad na mesto Ružomberok. Chodník nesie meno významného speleológa a geografa, ktorý sa venoval písaniu turistických sprievodcov najmä z regiónu Liptov.

Číslo trasy: 5615 (Chodník Zdenka Hochmutha)
Farba: Zelená
Dĺžka trasy: 3,6 km
Prevýšenie: Stúpanie: cca 470 m / Klesanie: 0 m
Čas prechodu: 1:35 hod.

Popisné miesta orientácie:
1. Ružomberok, stanica 478 m
2. Rybárpole (rázc.) / (Kuskova vila)
3. Predný Čebrať 940 m

Popis trasy:
Trasa začína v Ružomberku pri chodníku medzi hlavnou železničnou stanicou a autobusovou stanicou. Hneď v úvode si môžeme všimnúť zaujímavú historickú budovu železničnej stanice, ktorá bola postavená v kúpeľnom štýle. Pár metrov od nej je pri rieke Váh umiestnená parná lokomotíva, ktorá premávala na dnes už zaniknutej trati Ružomberok – Korytnica, kúpele. Už pri začiatočnom smerovníku si môžeme všimnúť samotný vrch Predný Čebrať, kam smerujeme, pretože sa týči nad mestom ako pomyselná pyramída. Trasa vedie západným smerom popri autobusovej stanici, za ktorou odbočí doprava k železničnému prechodu pre peších. Tu sa nachádza aj národná kultúrna pamiatka Soľný úrad. Železničný prechod je chránený svetelnou signalizáciou, ale aj napriek tomu je pri prechode potrebné zvýšiť pozornosť. Za koľajnicami je umiestnená mapa obce Likavka, cez ktorú trasa prechádza. Značený chodník pokračuje doľava paralelne so železničnou traťou. Prechádza popod most k miestu, kde sa nachádza historická budova Kuskovej vily. Kuskova vila je viditeľná najmä v úvode trasy. Najlepšie miesto, odkiaľ ju môžete vidieť, je most ponad rieku Váh pár metrov od začiatku trasy. V tomto mieste turistické smerovky upozorňujú na to, že trasa opúšťa cestu a pokračuje do hája. Úvodná časť trasy hájom vedie pomedzi stromy a kríky, popod elektrické vedenie a križuje viacero chodníčkov a cestičiek, najmä na tých miestach treba zvýšiť pozornosť a všímať si značenie trasy. Trasa pokračuje k prameňu, z ktorého je možné sa občerstviť. V tomto mieste je chodník upravený kvôli bezpečnejšiemu prechodu do schodíkov. Chodníček pokračuje ďalej k ďalšiemu miestu, kde je chodník upravený do schodov. Na lúčke Hlivovo, kam nás trasa dovedie, odbočíme vľavo. Na rekreačnej lúke Hlivovo sa nachádza prístrešok so sedením a ohniskom, touto lokalitou prechádza aj náučný chodník, ktorého jeden náučný panel sa tu nachádza. Taktiež tu môžete vidieť jubilejný háj, ktorý bol vysadený k 100. výročiu založenia Československej republiky. Trasa ďalej vedie na zvážnicu, ktorou pokračuje vľavo niekoľko desiatok metrov a potom ju opúšťa vpravo do lesa. Toto je miesto, kde si treba všímať značenie a nepokračovať po zvážnici. Chodník prichádza na výrub, ktorý však už pomaly zarastá a strmým priamym stúpaním vychádza až na jeho koniec. Toto miesto nám odhaľuje výhľad najmä smerom na východ na neďaleký kopec Mních a na Nízke Tatry v pozadí. Po vstupe do lesa sa výstup zmierni a chodník už nepokračuje priamo do kopca, ale príjemným kľukatením nás vedie zmiešaným, smrekovo, bukovo, jedľovo, borovicovým lesom až na vrchol. Väčšina trasy lesom vedie po výraznom chodníku, z ktorého nie sú takmer žiadne výhľady, avšak za povšimnutie stoja rôzne skalné objekty, ktoré, sčasti porastené machom, lemujú okolie chodníka. V hornej záverečnej časti trasy stúpanie začne byť znateľné, ale za odmenu sa nám začnú naskytovať výhľady najmä na mesto Ružomberok a jeho časti. V závere sa chodník často rozvetvuje, je potrebné si všímať značenie, ktoré je v tomto mieste veľmi riedke. Strmé záverečné stúpanie na trase nie je dlhé, zato však pohyb po ňom je sťažený tým, že tieto miesta sú zvyčajne šmykľavé. Trasa končí pri turistickom smerovníku vedľa skalnej terasy s výhľadom. Terasa je nechránená, preto sa na nej treba pohybovať opatrne, aby sa predišlo pádu. Samotný výhľad z trasy je na mesto Ružomberok, časť Nízkych Tatier, Veľkej Fatry a Liptovskej kotliny.

Bezpečnosť:
Väčšina trasy vedie bezpečným terénom. V prípade mokrého povrchu je terén šmykľavý a blatistý. Tiež si treba dávať pozor na korene stromov, ktoré sú šmykľavé, najmä keď sú vlhké. Na dvoch miestach na trase sú vytvorené schodíky spevnené drevom. V závere výstupu pod vrcholom je chodník strmší, čo treba brať do úvahy najmä pri zostupe. Pri prechode odporúčame mať turistické palice. Vyhliadková trasa na vrchole nemá zábradlie a pri pohybe na nej hrozí riziko pádu.

Značenie v teréne:
Trasa je celkom dobre vyznačená, miestami treba zbystriť pozornosť a pohľadať značku, najmä v miestach, kde sa stretávajú chodníky a cestičky. Po trase je vidieť aj červené značky, ktoré zostali z pôvodného značenia. Značenie smerom naspäť je omnoho redšie, tu sa predpokladá, že návštevník pri návrate tou istou trasou si cestu už trochu pamätá. Tiež miestami chýbajú označenia zmeny smeru chodníka, avšak samotný chodník je výrazný, problém pri orientácii môže nastať vtedy, keď bude chodník pokrytý snehom.

Poznámky:
– Farba trasy bola zmenená v roku 2020 z červenej na zelenú.
– Chodník je využívaný celoročne.
– Trasa je vhodná pre všetky vekové kategórie, pre začiatočníkov, aj pre zdatnejších turistov.
– Prejdenie trasy smerom naspäť (zostup) trvá približne 1:10 hod.
– V úvode trasy sa nachádzajú bankomaty, predajňa potravín, občerstvenie a parkovisko.

Trasa bola preverená v novembri 2020.