Čo robiť

Liptovská Lúžna - Sedlo pod Skalkou

Chodník vedúci z Liptovskej Lúžnej na hlavný hrebeň Nízkych Tatier. Chodník je využívaný najmä pri výstupe a zostupe na podcelok Nízkych Tatier Prašivú.

Číslo trasy: 8608
Farba: Žltá
Dĺžka trasy: 4 km
Prevýšenie: Stúpanie: cca 760 m
Čas prechodu: 2:25 hod.

Popisné miesta orientácie:
1. Liptovská Lúžna 717 m
2. Dolné Želiská 950 m
3. Pri Prameni (Staré značky ZT ČSZTV z roku 1987)
4. Sedlo pod Skalkou 1476 m

Popis trasy:
Trasa začína v hornej časti obce Liptovská Lúžna, povyše zastávky autobusu „Lipt.Lúžna,,nocovňa SAD“. Vedie bočnou ulicou pomedzi rodinné domy na okraj obce, kde prechádza cez potok a popri poliach vchádza na lúku. Popri rade stromov a kríkov, medzi veľkými lúkami, prichádza k lesu, odkiaľ pokračuje doľava po zvážnici po okraji lesa. Pri spätnom pohľade sa naskytnú výhľady na samotnú obec a hrebeň Veľkej Fatry v pozadí. Cesta vchádza do lesa a v lokalite Dolné Želiská pri turistickom rázcestníku schádza na chodníček vľavo od cesty. Chodníček pokračuje lesom na okraj lúky, kde odbočí doľava a prechádza cez potok. Pokračuje vpravo po okraji lúky k mokradiam, cez ktoré prechádza blatistým terénom. Stúpanie začne byť veľmi prudké a strmo stúpajúci chodník prichádza popri neupravenom prameni k pramenisku, z ktorého je zvedená voda do plastovej rúrky pre lepšie nabratie vody. V tomto mieste sa na strome nachádzajú staré turistické smerovky. Chodník pokračuje strmo hore lesom. V týchto miestach treba trochu zbystriť pozornosť a sledovať značenie, pretože pre popadané stromy je potrebne niečo kde-tu obísť. Chodník vyjde na zvážnicu, cez ktorú treba len prejsť na druhú stranu a pokračovať lesom na ďalšiu zvážnicu vedúcu neďaleko. Na zvážnici trasa pokračuje doľava hore kopcom. Kamenistá / sutinová zvážnica pokračuje na hrebeň, kde ja potrebné odbočiť doprava a pokračovať v stúpaní priamo hore strmou cestou cez rúbanisko. Počas výstupu sa pri pohľade späť naskytujú výhľady na obec Liptovská Lúžna a na okolité kopce Veľkej Fatry a Nízkych Tatier. Z cesty sú miestami urobené odbočky, je však potrebné sa držať hrebeňa a pokračovať priamo hore. Značky cez rúbanisko sú horšie viditeľné, pretože ich nie je na čo urobiť a väčšinou sú zarastené trávou. Treba sa len držať zreteľnej vychodenej cestičky. V hornej časti rúbaniska chodník odbočí mierne doprava a vchádza do žliabku, v ktorom je už značiek dosť. Žľab obkolesený popadanými stromami vedie stále hore k miestu, kde sa nachádza vyhliadka s provizórnym sedením a dvojkrížom. Z vyhliadky je výhľad na Liptovskú Lúžnu a okolité kopce, ku ktorým sa pridajú aj pohľady na vzdialenú Malú Fatru. Kamenistý chodník vychádza na čučoriedkoviská a stúpanie sa zmierni. Lúčny terén s pár stromami poskytne pri pohľade späť ďalšie nové výhľady, tentokrát na Chočské vrchy. Záverečná lúčna časť chodníka prichádza na hlavný hrebeň Nízkych Tatier do Sedla pod Skalkou. V sedle s novými výhľadmi na Horehronie trasa žlto značeného chodníka končí.

Bezpečnosť:
Trasa vedie strmými úsekmi lesa, blatistým terénom a strmými rúbaniskami s kamenistým / sutinovým podkladom, ktorý je nebezpečný najmä pri zostupe. Za mokra je trasa veľmi šmykľavá. Zimný prechod je extrémne náročný a trasa je zvyčajne neprechodená. Trasa nie je vhodná pre deti do 10 rokov a návštevníkov so zníženou pohyblivosťou. Pri prechode odporúčame použiť pevnú obuv a turistické palice.

Značenie v teréne:
Značenie v teréne je dostatočné. Len na krátkom úseku od zastavaného územia obce po les je nedostatočné, chýba najmä pri zostupe. Taktiež treba miestami zbystriť pozornosť, pretože žltá farba značiek je niekedy zle viditeľná a zakrýva ju vegetácia. Orientácie v zime je náročná, pretože značenie, ktoré je často nízko pri zemi, je zasnežené.

Poznámky:
– Chodník je prístupný celoročne.
– Prejdenie trasy opačným smerom trvá približne 1:45 hod.
– Trasa sa nachádza v Národnom parku Nízke Tatry.
– Na začiatok trasy premávajú prímestské autobusy z Ružomberka.
– V blízkosti začiatku trasy sa nachádza predajňa potravín, občerstvenie a ubytovanie.
– Popri začiatku trasy vedie červeno značená Vrchárska cyklomagistrála.

Trasa bola preverená v septembri 2021.