Čo robiť

Príroda lieči: Blatnivá

Na dnešnej vychádzke do prírody ostaneme v Ružomberku, konkrétne v mestskej časti Černová. Vyberieme sa do menej známej lokality, ktorú ukrýva Čutkovská dolina. Miesto, ktoré navštívime, sa nazýva Blatnivá a tvoria ho horské lúky ukryté v lese. Na týchto lúkach sa v minulosti hospodárilo, preto na nich môžeme nájsť viacero postupne zanikajúcich štálov (senníkov). Lokalitu sme sa rozhodli navštíviť, pretože na jar jej horské lúky ponúkajú množstvo byliniek, ktoré si môžeme nazbierať.

Prvosienka jarná je bylinka, ktorú môžeme nájsť na slnečných lúkach od skorej jari. V neskoršom jarnom období sa s ňou stretávame na horských lúkach či v riedkych lesoch. Prvosienka alebo „kaška“, ako ju nazývajú obyvatelia okolitého regiónu, je bylinka, z ktorej sa pripravuje veľmi chutný čaj. Pitie prvosienkového čaju je vhodné najmä v zimnom období na posilnenie organizmu, či pri liečení nachladnutia. Kvety prvosienky môžeme okrem prípravy čaju použiť aj na inhaláciu vo forme takzvaného „naparovania sa“. Inhalácia priaznivo pôsobí na prečistenie dýchacích ciest a dutín.

Na zber byliniek sme sa vybrali zo zastávky mestskej hromadnej dopravy „Čutkovská dolina“. Od zastávky pokračujeme smerom do doliny, kam nás smerujú navigačné tabule ku kolibám, či zeleno značená cyklotrasa a červeno značená turistická trasa. Po pár desiatkach metrov sa od cesty dolinou odpojí spomínaná červeno značená turistická trasa. Pokračujeme po chodníku popri ceste až do areálu s kolibami. Pri kolibách začína modro značená turistická trasa a náučný chodník „Známa neznáma“, tie nás budú sprevádzať na ceste Čutkovskou dolinou. Názov náučného chodníka v doline nám pripomína, že v doline sa nachádza množstvo miest, ktoré sú návštevníkom známe, ale ešte viac tých, ktoré sú pre väčšinu z nich stále neznáme, ako aj lokalita Blatnivá, ktorú navštívime. Za areálom vchádzame hlbšie do doliny a míňame priehradu a piknikovú lúku so studničkou. V mieste, kde sa od cesty dolinou odpojí zeleno značená cyklotrasa, sa nachádza ďalšia upravená studnička, z ktorej sa môžeme občerstviť. Pozvoľne stúpajúca cesta nás dovedie do lesa, kde sa pri moste cez potok nachádza oddychové miesto s lavičkami a krížom. Po krátkom odpočinku pokračujeme k neďalekému miestu s náučnou tabuľou o lesoch. Asi sto metrov ďalej za ňou schádzame z cesty smerom doľava, na nevýraznú lesnú zvážnicu. Zvážnica sa asi po päťdesiatich metroch stočí doľava a pokračuje prudko do kopca. Po dvesto metroch strmého stúpania lesom prichádzame na okraj lúky, ktorá je našim cieľom. Po vyjdení na malú vyvýšeninu sa nám odkryje výhľad a my môžeme vidieť, ako sa lúka tiahne strmými úbočiami ďalej do lesa. Ak sa budeme držať spodného okraja lúky, môžeme natrafiť na upravený prameň, či starý štál, v ktorom sa nachádza provizórne sedenie. Po preskúmaní lokality a odpočinku sa vraciame rovnakou trasou.

Pri návrate sme s myšlienkou #ObjavUdržateľnéSlovensko chceli z prírody, okrem nazbieraných byliniek, odniesť pár maličkostí, ktoré do lesa nepatria. Milo nás prekvapilo, že sme v navštívenej lokalite nenašli nič, čo by ju znečisťovalo. V samotnej doline, ktorá je navštevovaná často, sme už pár nečistôt našli a odniesli ich so sebou.

Blatnivá je od východzej zastávky vzdialená asi tri kilometre a cestu k nej zvládnu aj menšie deti. Jediný problematickejší úsek je lesná zvážnica, ktorá je strmá a šmykľavá. Pri zbieraní byliniek si v tomto období treba dávať pozor najmä na kliešte, proti ktorým je azda najúčinnejšie použiť dlhé nohavice. Tie si treba často oprašovať, aby po nich kliešte nestihli vyliezť na telo.

Po návrate sa môžeme zastaviť v areáli s kolibami, kde je k dispozícii reštaurácia, občerstvenie, alebo viaceré atrakcie pre malých aj veľkých.

Na budúcej vychádzke sa vyberieme objavovať ďalšie zákutia ružomberského regiónu, o ktorých ste možno doteraz ani nepočuli.

Text pre vás pripravili Milan Kolčák a Ján Benčík z Informačného centra Ružomberok.

Článok je devätnástym zo série článkov s podtitulom Príroda lieči.