Čo robiť

020 Žiar (Vyhliadka)

Vyhliadka v skalnom mestečku pod vrcholom Žiar patrí medzi zatiaľ neobjavené miesta a výhľad z nej poteší každého návštevníka. Výhľad na Liptovskú Osadu s končiarmi Nízkych Tatier a Veľkej Fatry v pozadí je odmenou za absolvovanie mierne náročnej trasy k dvom vyhliadkovým miestam. Z vyhliadok môžeme obdivovať vrcholy Veľkej Fatry ako Rakytov, Čierny kameň, Ostredok a Krížnu. Z Nízkych Tatier máme výhľad na hrebeň Prašivej s Veľkou a Malou Chochuľou.

Upozornenie: Vyhliadkové miesta nie sú nijako zabezpečené, dbajte na zvýšenú opatrnosť najmä u detí, ktoré by na vyhliadky nemali vstupovať samostatne.

Úloha na získanie pečiatky:
Odfoť sa pri turistickom rázcestníku „Žiar, vyhliadka“ nad vyhliadkami.

Odtlačok pečiatky získate po preukázaní sa fotografiou v Informačnom centre Ružomberok.

Poloha:
Vyhliadka sa nachádza priamo nad obcou Liptovská Osada. Skalné bralá pod vrchom Žiar sú viditeľné takmer z celej obce. Bralá a svah vrchu Žiar ohraničujú obec zo severnej strany. Skalné mestečko leží na území ochranného pásma Národného parku Nízke Tatry a do roku 2004 bolo chránené ako prírodná pamiatka. Od centra Ružomberka sú vyhliadky vzdialené 14 km (vzdušnou čiarou). Na vyhliadku vedie z centra Liptovskej Osady miestny turistický chodník žltej farby.

Doprava:
Prímestským autobusom: zastávka „Lipt.Osada,,Jednota“ alebo „Lipt.Osada,,pekáreň“
Autom: parkovanie na odstavnej ploche pri turistickom rázcestníku na križovatke s cestou do Liptovských Revúc
Poznámka: Parkovanie je možné aj pri pamätníku za zastávkou „Lipt.Osada,,pekáreň“.

Vzdialenosť:
Od zastávky autobusu „Lipt.Osada,,Jednota“ cca 1,5 km k rázcestníku nad vyhliadkami. Zo zastávky „Lipt.Osada,,pekáreň“ je to bližšie asi o 100 metrov.

Popis cesty:
Zo zastávky „Lipt.Osada,,Jednota“ prejdeme cez hlavnú cestu s využitím blízkeho prechodu pre chodcov. Cesta je frekventovaná, preto zvýšime pozornosť. Vyberieme sa smerom späť do Ružomberka a necháme sa viesť žltými značkami miestneho turistického chodníka, ktorý smeruje k vyhliadkam. Značenie nás vedie chodníkom poza zastávku autobusu k zastávke „Lipt.Osada,,pekáreň“. Pokračujeme pár metrov doprava a vzápätí odbočíme doľava na cestu vedúcu popri pamätníku. Prejdeme cez most. Asi dvesto metrov ďalej sa cesta rozdelí na tri, my sa vyberieme tou strednou. Cesta sa zmení na chodníček, ktorý nás popri plote vyvedie na lúku pri vysielači. Nad lúčkou sa nachádza kríž s lavičkami a turistický rázcestník. Od rázcestníka pokračujeme zvážnicou smerom do lesa. Zvážnica je miestami trochu strmá, no po chvíli sa skončí a zmení sa na mierne stúpajúci chodníček zarezaný do strmého svahu. Chodník nás dovedie k prvej vyhliadke a vzápätí aj k druhej. Kúsok nad druhou vyhliadkou sa nachádza turistický rázcestník a lavička na sedenie.

Popis cesty s fotografiami nájdete na konci článku (pod galériou a mapou).

Po návrate môžeme využiť občerstvenie v blízkosti autobusovej zastávky.

Popis cesty s fotkami:

Zo zastávky autobusu „Lipt.Osada,,Jednota“ sa vyberieme k prechodu pre chodcov, pomocou ktorého bezpečne prejdeme na druhú stranu frekventovanej cesty.

Pokračujeme chodníčkom poza zastávku autobusu k zastávke „Lipt.Osada,,pekáreň“. (Necháme sa viesť žltými značkami miestneho turistického chodníka, ktorý smeruje k vyhliadkam.)

Odbočíme doprava a potom hneď doľava smerom k mostu. (Vľavo od nás sa nachádza pamätník, pri ktorom je možnosť parkovať.)

Prichádzame ku križovatke, kde sa cesta rozdelí na tri. My sa vyberieme tou prostrednou.

Cesta nás dovedie k plotu, kde sa zmení na chodníček.

Chodníkom prejdeme popri vysielači na lúku, nad ktorou sa nachádza kríž so sedením a rázcestník.

Od rázcestníka pokračujeme lesnou zvážnicou smerom do lesa.

Miestami strmšie stúpajúca zvážnica sa zmení na chodník.

Chodník zarezaný vo svahu nás dovedie k prvej vyhliadke (vpravo od chodníka).

Chodník sa stočí doľava a dovedie nás na druhú vyhliadku (taktiež vpravo od chodníka).

Pár metrov vyššie sa nachádza sedenie a turistický rázcestník so smerovkami, pri ktorom sa odfotografujeme, aby sme získali pečiatku do turistického pasu.