Čo robiť

022 Ružomberská Kalvária

Ružomberská kalvária je miestom častých vychádzok Ružomberčanov, najmä pre výhľad na mesto a okolité hory, ktorý sa naskytne po krátkom výstupe nad ňu. Je najstaršou liptovskou kalváriou. Bola dokončená v roku 1859 a tvorí ju kostol Povýšenia svätého Kríža so štrnástimi kaplnkami krížovej cesty. Kalvária je aj pútnickým miestom a je súčasťou duchovnej histórie Ružomberka. Kostolík je pre verejnosť prístupný len počas špeciálnych udalostí, ako je napríklad omša na sviatok Povýšenia svätého Kríža v septembri. Z vyhliadkového miesta nad Kalváriou môžeme okrem Ružomberka obdivovať Čebrať, skalné bralo Sokol, Hrad Likava, Veľký a Predný Choč, Mních, Západné Tatry s Baníkovom a Barancom, vysokotatranský Kriváň a nízkotatranské vrcholy Poludnica, Sinná, Bôr, Chopok a Salatín.

Úloha na získanie pečiatky:
Odfoť sa na jednom z miest:
a,) pri informačnej tabuli s výhľadom na mesto na vrchole kalvárie
b,) pri turistickom rázcestníku „Kalvária“ nad kalváriou
c,) pri troch krížoch pred kostolíkom Povýšenia svätého Kríža na konci krížovej cesty

Odtlačok pečiatky získate po preukázaní sa fotografiou v Informačnom centre Ružomberok.

Poloha:
Kalvária sa nachádza vo východnej časti mesta Ružomberok na lúkach v úvode hrebeňa masívu Sidorova. Prvé kaplnky sa nachádzajú v zastavanom území neďaleko centra mesta a ich línia sa tiahne strmo do kopca. Od centra mesta sú prvé kaplnky vzdialené 1 km. Vzdialenosť medzi prvou kaplnkou a kostolíkom je cca 500 m. Na vyhliadkové miesto treba ešte pokračovať asi 250 m. Kalváriou vedie červeno a modro značená turistická trasa z centra Ružomberka a modro značená cyklotrasa z Ružomberka na hrebeň Veľkej Fatry. Nad Kalváriu vedie žlto značená cyklotrasa z Hrabovskej doliny.

Doprava:
Autobusom MHD: zastávka „Mestský úrad“
Autom: parkovanie na Námestí Andreja Hlinku na začiatku trasy
Poznámka: O niečo bližšie k prvým kaplnkám kalvárie sa nachádzajú zastávky MHD: „Námestie A. Hlinku“ alebo „Kalvária“. Parkovanie je tiež možné pri ružomberskom hlavnom mestskom cintoríne, ktorý je taktiež o niečo bližšie k prvým kaplnkám kalvárie.

Vzdialenosť:
Od zastávky MHD „Mestský úrad“ cca 1 km k prvej kaplnke. Prechod kalváriou a zachádzka na vyhliadku je ďalších asi 750 m.

Popis cesty:
Zo zastávky MHD sa vyberieme k mariánskemu stĺpu, za ktorým sa nachádza turistický rázcestník. Od rázcestníka sa vyberieme červeno a modro značenou turistickou trasou, ktorá nás vedie alejou k piaristickému komplexu. Ten obchádzame z ľavej strany a pokračujeme po chodníku pri ceste až na okraj mesta, kde natrafíme na prvé kaplnky kalvárie. Kalváriou vystúpime ku kalvárskemu kostolu a odtiaľ pokračujeme na vyhliadkové miesto o niečo vyššie nad kostolom. Od turistického rázcestníka nad Kalváriou je výhľad trochu obmedzený stromami rastúcimi okolo kaplniek krížovej cesty, preto odporúčame zájsť na neďaleký kopček nad ním.

Popis cesty s fotografiami nájdete na konci článku (pod galériou a mapou).

Po návrate môžeme využiť služby v centre mesta, prípadne si z Kalvárie zájsť do Hrabovskej doliny, kde sa nachádzajú ďalšie reštaurácie a doplnkové služby. Hrabovská dolina je vzdialená asi 1,2 km.

Popis cesty s fotkami:

Zo zastávky MHD „Mestský úrad“ sa vyberieme k mariánskemu stĺpu, vedľa ktorého sa nachádza turistický rázcestník.

Od rázcestníka sa necháme viesť červeno a modro značenou turistickou trasou, ktoré vedú cez ružomberskú Kalváriu.
Prechádzame chránenou alejou na druhý koniec námestia.

Prejdeme cez prechod pre chodcov na druhú stranu a pokračujeme priamo chodníkom popri ceste.

Na križovatke odbočíme vpravo. V tomto mieste sa k nám pripojí aj modro značená cyklotrasa, ktorá taktiež vedie cez ružomberskú kalváriu.

Ulica s chodníkmi po obidvoch stranách cesty nás dovedie na ďalšiu križovatku, na ktorej odbočíme doľava.

Na následnej križovatke o pár desiatok metrov ďalej odbočíme vpravo.

Chodníček popri ceste nás dovedie k prvým kaplnkám kalvárie.

Stúpame strmým kopcom pomedzi kaplnky.

Za desiatou kaplnkou schádzame z cesty doľava smerom ku kostolu.

Chodníček nás dovedie ku Kostolu Povýšenia svätého Kríža.

Vrátime sa na cestu, ktorá nás dovedie na odpočinkové miesto s lavičkami, rázcestníkom, informačnými tabuľami a výhľadom.

Pre krajší výhľad (ako je na informačnej tabuli) odporúčame krátku zachádzku na kopček vľavo od informačnej tabule (pri pohľade na Ružomberok).