Čo robiť

007 Rozhľadňa na Meandroch Lúžňanky

Rozhľadňa neplní štandardný účel rozhľadní, ktoré sa stavajú na kopcoch kvôli výhľadu. Jej účelom je zviditeľnenie unikátnej prírodnej pamiatky Meandre Lúžňanky. Pohľadom z rozhľadne návštevník meandrov získava lepšiu perspektívu a nadhľad. Z rozhľadne je prirodzené kľukatenie Lúžňanky lepšie viditeľné a prináša omnoho väčší zážitok.

Upozornenie: Lokalita je chránená, preto ju nijako nepoškodzujte, netrhajte rastliny, dávajte pozor kam šliapete a nenechávajte v nej nič, čo ste si priniesli. Taktiež nijako nepoškodzujte konštrukciu rozhľadne. Výstup na rozhľadňu je na vlastné riziko.

Úloha na získanie pečiatky:
Odfoť sa na jednom z miest:
a,) v lokalite s rozhľadňou v pozadí
b,) na rozhľadni s meandrami v pozadí

Odtlačok pečiatky získate po preukázaní sa fotografiou v Informačnom centre Ružomberok.

Poloha:
Meandre sa nachádzajú východne od Liptovskej Lúžnej, na lúkach pod úpätím Nízkych Tatier. Meandre sú napájané prameňmi pod hlavným hrebeňom Nízkych Tatier. Lokalita meandrov sa využíva ako pasienky pre ovce. Od centra mesta Ružomberok je vzdialená 16 km (vzdušnou čiarou). Blízko meandrov prechádza červeno značená vrchárska cyklomagistrála.

Doprava:
Prímestským autobusom: zastávka „Lipt.Lúžna,,Hronec“
Autom: parkovanie pri spevnenej ceste pod Meandrami

Vzdialenosť:
Od zastávky autobusu 1,4 km. Od odstavnej plochy 400 metrov.

Popis cesty:
Zo zastávky sa vyberieme smerom mierne hore kopcom. Po ceste našim smerom vedie aj červeno značená cyklotrasa, ktorá nám poslúži na orientáciu. Cesta a cyklistické značenie nás vyvedú z obce na podhorské lúky. Pred miestom, kde cesta vchádza do lesa, opustíme značenú cyklotrasu a zídeme pomedzi drevené stĺpy doľava na štrkovú cestu. V tomto mieste je možné zaparkovať autá tak, aby nezavadzali ďalším vozidlám. Spevnená poľná cesta vedie popri prístrešku pre dobytok k potôčiku, pri ktorom sa z informačnej tabule dozvedáme, že vstupujeme do Ochranného pásma Národného parku Nízke Tatry. Po prejdení pár desiatok metrov už môžeme vidieť samotnú rozhľadňu. Pri potoku pred rozhľadňou sa nachádza ďalšia tabuľka, z ktorej sa dozvieme, že lokalita je prírodnou pamiatkou. Výstup na rozhľadňu zdoláme dvomi strmšími drevenými schodiskami a meandre máme ako na dlani.

Popis cesty s fotografiami nájdete na konci článku (pod galériou a mapou).

Po návrate môžeme využiť služby pohostinstva, ktoré sa nachádza o jednu zastávku autobusu nižšie.

Popis cesty s fotkami:

Zo zastávky sa vyberieme cestou vľavo, smerom mierne hore kopcom. Po ceste našim smerom vedie aj červeno značená cyklotrasa, ktorá nám poslúži na orientáciu.

Z cesty zatáčajúcej sa doľava a následne doprava neodbočujeme a pokračujeme ňou stále hore kopcom.

Držíme sa stále výraznejšej hlavnej cesty (priamo).

Cesta a cyklistické značenie nás vyvedú z obce na podhorské lúky.

Prejdením cez potok vstupujeme do Ochranného pásma Národného parku Nízke Tatry.

Pred sebou už môžeme vidieť rozhľadňu.

Pri potoku pred rozhľadňou sa nachádza tabuľka, z ktorej sa dozvieme, že lokalita je prírodnou pamiatkou.

Výstup na rozhľadňu zdoláme dvomi strmšími drevenými schodiskami a meandre, kvôli ktorým rozhľadňu postavili, máme ako na dlani.