Čo robiť

023 Veľká Chochuľa

Hrebeň Prašivej, ktorý patrí do Ďumbierskej časti Nízkych Tatier, je obľúbeným úvodom v prechode nízkotatranského hrebeňa. Najvyšším bodom Prašivej je vrchol s názvom Veľká Chochuľa. Vrchol je zároveň najvyšším bodom ružomberského okresu, a tým aj dobrým vyhliadkovým bodom. Z Chochule sa ponúkajú panoramatické výhľady nielen na Liptov, ale aj na Horehronie. Z pohorí, ktoré je z vrcholu vidieť, môžeme spomenúť Veľkú Fatru, Chočské vrchy, Západné Tatry, samotné Nízke Tatry, Poľanu, Kremnické vrchy, Veporské vrchy a sčasti aj iné vzdialenejšie pohoria.

Upozornenie: Pri zimnom výstupe je nutné používať zimný turistický výstroj.

Úloha na získanie pečiatky:
Odfoť sa pri turistickom rázcestníku na vrchole Veľkej Chochule.

Odtlačok pečiatky získate po preukázaní sa fotografiou v Informačnom centre Ružomberok.

Poloha:
Veľká Chochuľa leží južne od Ružomberka, blízko obce Liptovská Lúžna a osady Korytnica. Patrí do pohoria Nízke Tatry. Je vysoká 1753 m n. m. Od centra Ružomberka je vzdialená 21 km (vzdušnou čiarou). Na vrchol vedú turistické značené chodníky z Liptovskej Lúžnej, Korytnice, Hiadeľa, Brusna a Nemeckej.

Doprava:
Prímestským autobusom: zastávka „Lipt.Osada,Korytnica-kúpele,rázc.“
Autom: parkovanie na spevnených odstavných plochách v Korytnici

Vzdialenosť:
Od východzej zastávky Korytnica-rázcestie je vzdialenosť na vrchol asi 12 km. Na trase treba prekonať takmer 1200-metrové výškové prevýšenie. Orientačný čas výstupu je asi štyri hodiny.

Popis cesty:
Zo zastávky autobusu „Korytnica-kúpele,rázc.“ sa vyberieme po modro značenej turistickej trase. Tá nás vedie cestou do bývalých kúpeľov Korytnica. V Korytnici prechádzame popri minerálnych prameňoch, v ktorých sa môžeme občerstviť, prípadne si v nich nabrať vodu na cestu. Spevnená cesta z Korytnice nás vedie cez les do Sedla pod Babou, odkiaľ pokračuje do Hiadeľského sedla. V obidvoch spomínaných sedlách sa nachádzajú prístrešky so sedením, kde si môžeme odpočinúť. Z Hiadeľského sedla pokračujeme červeno značenou turistickou trasou. Chodník s prudším stúpaním nás vedie lesom okolo miesta s posledným prameňom. Ten je označený drevenou šípkou. Chodník vchádza do pásma kosodreviny, kde sa začínajú odkrývať zaujímavejšie výhľady, spočiatku najmä smerom na Horehronie. Strmší výstup kamennou sutinou nás dovedie na vrchol Prašivej, odkiaľ mierne klesneme nižšie. Pokračujeme lúčnym terénom na najbližší vrchol a odtiaľ už len miernym stúpaním prejdeme na vrchol Veľkej Chochule.

Na návrat môžeme využiť rovnakú trasu, alebo môžeme pokračovať ďalej a zo Sedla pod Skalkou zísť do Liptovskej Lúžnej. Zostup do Lúžnej je kratší, no so strmými úsekmi klesania a s horšou orientáciou.

Popis cesty s fotografiami nájdete na konci článku (pod galériou a mapou).

Popis cesty s fotkami:

Zo zastávky autobusu „Korytnica-kúpele,rázc.“ sa vyberieme smerom do Korytnice. Od zastávky nás bude viesť modro značená turistická trasa až po Hiadeľské sedlo.

Cesta dolinou nás dovedie do Korytnice.

Vľavo od cesty sa nachádzajú spevnené odstavné plochy, kde je možné odstaviť si auto.

Prechádzame popri náučných tabuliach a sezónnom občerstvení.

V križovatke s prístreškom a smerovníkmi sa vyberieme doprava cez mostík ponad potôčik.

Prechádzame popri starých kúpeľných budovách a prístreškoch s minerálnou vodou.

Asfaltová cesta sa zmení na štrkovú, po ktorej pokračujeme priamo.

Pri chate sa cesta stočí doľava a vchádza hlbšie do lesa.

Z cesty nikde neschádzame, stále sa nechávame viesť modro značenou turistickou trasou.

Na križovatke pokračujeme doprava.

V Sedle pod Babou sa nachádzajú náučné tabule, prístrešok so sedením a turistický smerovník. Naša cesta sa stočí doľava.

Cesta nás vedie miestami s vyhliadkami k pamätníku.

Na rázcestí pod Hiadeľským sedlom odbočíme doľava smerom k stožiarom vysokého napätia.

V Hiadeľskom sedle opustíme modro značenú turistickú trasu a pokračujeme doľava po červeno značenej turistickej trase. V sedle sa nachádza turistický prístrešok so sedením, v ktorom si môžeme oddýchnuť. Pár desiatok metrov nižšie sa nachádza studnička.

Červená značka nás vovedie do lesa.

V mieste nad rúbaniskom, kde sa chodník stočí doľava, sa nachádza krátka odbočka k poslednej studničke. Odbočka je označená drevenou šípkou. (Miesto, kde je na strome maľovaná značka prameňa, je už vysoko. Treba sa vrátiť kúsok nižšie.)

Chodník nás vyvedie z lesa do pásma kosodreviny.

Nad pásmom lesa nám cestu ukazuje aj zimné tyčové značenie, ktoré nie vždy vedie rovnako ako letný chodník.

Na hrebeni sa odkryjú panoramatické výhľady do okolia.

Z vrchu Prašivá mierne klesneme do sedla a vystúpime na hrebeň s tromi vrcholmi.

Mierne stúpajúci chodník nás vedie trávnatým hrebeňom až do nášho cieľa.