Čo robiť

Na Malý Salatín

Výstup na Malý Salatín patrí medzi neobjavené stredne náročné trasy. Tým, že je trasa nová, sprístupňuje lokality, ktoré sú málo známe.

Štart/Cieľ: Liptovské Sliače – Vyšný Sliač (zastávka autobusu „Lipt.Sliače,Vyšný Sliač,garáž“)
Trasa: 18 km (spolu tam aj späť)
Orientačný čas: 5:30 hodín
Značenie: Modrá turistická značka.
Prevýšenie: 900 m
Náročnosť: Trasa patrí medzi stredne náročné, najmä pre veľké prevýšenie a menej vychodený chodník. Terén je rôznorodý, od blatistých úsekov a skalnatých častí, cez lesné chodníky až po zvážnice. Záverečný výstup na vrchol je zaistený oceľovými reťazami.
Bezpečnosť: Veľká časť trasy vedie po lesných zvážniciach, ktoré sú miestami po ťažbe plné uvoľnených kameňov, ktoré sú nestabilné. Záverečná časť trasy vedie po lesných chodníčkoch, na ktorých treba kde-tu niečo prekročiť, či zvážiť krok. Táto časť trasy je často porastená vegetáciou a machom, ktorý je za vlhka šmykľavý, najmä pri zostupe. Samotný výstup na vrchol je zaistený oceľovou reťazou, pretože krátky výstup vedie šmykľavým a strmým skalným terénom. Vrchol je z južnej strany bralnatý bez zábradlia. Skalné vyhliadky po trase sú taktiež nezabezpečené. Trasa nie je vhodná pre deti mladšie ako 7 rokov.

Doprava:
Autom: Parkovanie v obci je možné v blízkosti autobusovej zastávky pri penzióne Prameň alebo pri miestnom pohostinstve a potravinách.
Autobusom: Z ružomberskej autobusovej stanice na zastávku autobusu „Lipt.Sliače,Vyšný Sliač,garáž“
Taxíkom: Z centra mesta vás taxík na začiatok trasy bude stáť okolo 15€.

Trasa:
Trasu začneme vo Vyšných Sliačoch pri autobusovej zastávke „Lipt.Sliače,Vyšný Sliač,garáž“. Vyberieme sa smerom hore hlavnou cestou k miestnym potravinám, pri ktorých sa nachádza turistický rázcestník „Vyšný Sliač“. Od rázcestníka sa vyberieme po modro značenom turistickom chodníku, ktorý nás bude viesť celou cestou až na vrchol Malého Salatína. Trasa po pár metroch od rázcestníka odbočí doprava na bočnú ulicu. Tá nás dovedie pod kostol Dvoch sŕdc, ktorý je nezvyklým architektonickým kúskom. Z parkoviska pod kostolom nás modré značky vedú na poľnú cestu, ktorá prechádza poza záhrady rodinných domov na ďalšiu ulicu. Po prejdení okolo pár domov sa cesta zmení na poľnú a tá nás dovedie popod stožiare vysokého napätia k lesu, kde sa nachádza turistický prístrešok so sedením a ohniskom. Z prístrešku sa nám počas odpočinku naskytnú výhľady najmä na Chočské vrchy a Západné Tatry, ktoré trochu zakrývajú káble vysokého napätia. Neďaleko prístrešku sa nachádza rázcestník „Pod Kršiakom“, ktorý nás navedie na správnu zvážnicu v lese. Zvážnica, trochu rozrytá od ťažby, stúpa lesom a párkrát sa rozvetví. Všetky miesta, kde sa zvážnica rozdelí, sú však dobre označené a nie je problém si zvoliť tú správnu cestu. A ak by sme sa náhodou nevedeli rozhodnúť, tak si treba vybrať vždy tú pravú, a nikdy nie takú, čo klesá dole. Po dlhom stúpaní prichádzame na malú lúku, kde sa pri strome vľavo od chodníka nachádza kríž v rámiku a sedenie. O pár metrov ďalej sa pod chodníkom vpravo nachádza krmelec. Na konci lúky sa pri spätnom pohľade naskytne čiastočný výhľad na Chočské vrchy a Liptovskú Maru so Západnými Tatrami v pozadí. Cesta lesom nás dovedie na lesnú lúku Vidovô, kde sa nachádza rovnomenný smerovník. V tomto mieste sa stúpanie trochu zmierni a ďalej pokračujeme oddychovým stúpaním. V mieste s výrubom stromov, vpravo od cesty, sa nám naskytne výhľad na časť Veľkej a Malej Fatry s dominantným Veľkým Chočom vedľa nich. Cesta nás dovedie na tiahlu lúku s krmelcom, krížom a turistickým prístreškom. Pri prístrešku sa nachádza ďalší smerovník s informáciou, že sa nachádzame na Sliačskej Magure. Jej vrchol sme však podišli o niečo skôr z pravej strany. Pri prístrešku sa zo šípky doprava dozvedáme, že neďaleko sa nachádza studnička s pitnou vodou, kam si v prípade potreby môžeme urobiť zachádzku po vodu. Zachádzka k studničke trvá asi 10 minút, spolu tam a späť. Pri sedení v prístrešku sa môžeme kochať čiastočným výhľadom na Západné Tatry. Pokračujeme popri prístrešku smerom do kopca a na jeho bočnej strane si môžeme prečítať stručnú informáciu o Národnej prírodnej rezervácii Salatín. Po krátkom stúpaní v mieste výrubu s výhľadom na Veľký Choč chodník odbočí doľava a my pokračujeme traverzom po chodníčku zarezanom v svahu pod vrchom Chlopec. V sedielku za traverzom sa na strome nachádza z dreva vyrezaný rámik, v ktorom sa nachádza soška svätice. Toto je miesto, kde vchádzame do rezervácie Salatín. Chodník v lese sa kľukatí a vedie nás k strmšiemu úseku, kde zabočí doprava a po tom vzápätí doľava. Pokračuje husto porasteným, sčasti zaváľaným lesom cez miesta, ktoré sú našťastie sprechodnené. Husto značený chodník nás dovedie na lúčku, pred ktorou nás šípka doprava navádza správnym smerom. Po vyjdení na samotnú lúku však pokračujeme pár metrov priamo k miestu, kde pomedzi stromy prichádzame na vyhliadku. Na vyhliadke sa nachádzajú dve drevené lavičky, na ktorých si môžeme oddýchnuť a pokochať sa výhľadom na Nízke Tatry. Vrátime sa na lúčku a pokračujeme smerom, ako nás navádzala šípka. Chodníček nás vedie popri bahnisku, ktoré často využíva lesná zver a nájdeme tú množstvo rôznych stôp. Záverečný úsek vedie strmým stúpaním hustým lesom. Chodníček je miestami zarastený a pokrytý machom. V mieste s drevenou lavičkou sa nachádza skalná vyhliadka, ktorú tvorí výbežok v bralnatom južnom svahu. Po pár metroch nás chodník dovedie k skale porastenej kosodrevinou, ktorá je vrcholom Malého Salatína. Výstup na skalu uľahčuje retiazka, ktorá zaisťuje bezpečný výstup na ňu. Na vrchole sa nachádzajú smerové tabuľky a drevená lavička. Z vrcholu je výhľad najmä smerom na juh na Nízke Tatry. Po pokochaní a odpočinku nastáva čas na návrat po rovnakej trase, akou sme sa na vrchol dostali.

Po absolvovaní trasy môžete využiť služby miestneho pohostinstva či penziónu.

Poznámky:
– V blízkosti začiatku / konca trasy sa nachádza občerstvenie, ubytovanie a predajňa potravín.
– Trasa sa nachádza v pohorí Nízke Tatry.
– Trasa vedie najvyšším stupňom ochrany.
– Chodník bol vyznačený v roku 2018.
– Pri kríži na Sliačskej Magure sa každoročne konáva svätá omša spojená s púťou.
– Neďaleko začiatku trasy sa nachádza minerálny prameň a travertínový kráter pripomínajúci sopku. Dostanete sa k nemu po modro značenom chodníku opačným smerom.
– Pokiaľ chcete trasu navštíviť v zime, odporúčame účasť na každoročnom zimnom výstupe na Štefana (26. decembra).
– V prípade záujmu odporúčame z vrcholu pokračovať do Sedla pod malým Salatínom, odkiaľ sú pekné pohľady na skalnaté terasy Malého Salatína, ktoré z vrcholu nevidno. Zachádzka do sedla trvá približne 25 minút, spolu tam a späť.
– Liptovské Sliače sú známe folklórom a sú najväčšou liptovskou obcou.
– V Liptovských Sliačoch (Stredných) sa nachádza kostol, ktorý je ozdobený freskou, ktorá sa nachádzala na slovenskej tisíckorunáčke. Freska sa nachádza v neprístupnej časti kostola.