Okolie

Podsuchá

Osada Podsuchá je súčasťou ružomberskej mestskej časti Biely Potok. Jej osídlenie je sústredené v dvoch dolinách: Vyšné a Nižné Matejkovo. Vedie z nej cesta do rekreačného areálu na Smrekovici a v jej blízkosti sa nachádza aj najvyšší vodopád Nízkych Tatier.

Leží asi 11 km smerom na juh od centra mesta.

V ústí Vyšného Matejkova je koliba, v ktorej sa možno najesť a občerstviť. V jej blízkosti je pamätník venovaný tým, ktorí v ťažkých podmienkach postavili cestu dolinou, ktorá vedie až do rekreačného areálu vojenskej zotavovne na Smrekovici. Cesta míňa v úvode doliny niekoľko domov a viacero chát a na dĺžke 8 kilometrov prekonáva prevýšenie 800 metrov.

V doline je na piatom kilometri napravo od cesty prírodná pamiatka Matejkovský kamenný prúd. Tvoria ju žulové kamenné bloky príkladne demonštrujúce kvádrovitú odlučnosť žuly.

Dolinou vedie aj modro značený turistický chodník, ten však v závere doliny z cesty odbočí doľava a dôjde k horskému hotelu, ktorý je už dlhšie mimo prevádzky. Odtiaľ možno pokračovať po hrebeni po zelenej turistickej značke a to buď smerom na juh na Skalnú Alpu, Rakytov a ďalej, alebo smerom na sever k areálu vojenskej zotavovne a potom až do Ružomberka.
Vrch Rakytov ponúka panoramatický výhľad na všetky strany, ktorý patrí medzi najkrajšie na Slovensku.
Viac informácií o Rakytove nájdete TU

Dolinou vedie aj modro značená cyklotrasa, ktorá je, čo sa týka prevýšenia, naozaj veľmi náročná. Po vystúpaní k vojenskej zotavovni potom pokračuje po hrebeni až do Ružomberka.

Východným smerom ide z Podsuchej zeleno značený turistický chodník. Po ňom vystúpite na hrebeň, ktorý vedie cez vrchy Veľký Brankov, Brankov a Ostré. Avšak ešte pred stúpaním na hrebeň, asi 1,5 kilometra od Podsuchej, si treba všimnúť zo značeného chodníka krátku odbočku doľava. Odbočka sa nachádza na mieste, kde chodník prechádza mostíkom cez potok. Za mostíkom je aj náučná tabuľa o Brankovskom vodopáde. No a k nemu vás odbočka dovedie. Ten je s výškou 55 metrov najvyšším vodopádom Nízkych Tatier a je aj národnou prírodnou pamiatkou. Najkrajší je v zimných mesiacoch, keď celý zamrzne a premení sa na ľadopád. Na hrebeni sa najkrajšie výhľady naskytnú na lúkach na vrchole Veľkého Brankova. Vidno odtiaľto napríklad Salatín, Prašivú, Veľkú Fatru, Chočské vrchy či časť Malej Fatry. Na vrchu Ostrô sú pamätné tabule venované účastníkom SNP. Sú tam preto, lebo tam prebehli počas Slovenského národného povstania najtvrdšie bojové akcie v širokom okolí. Z Ostrého potom možno zísť cez Sedlo Brdisko do Bieleho Potoka.

Druhou dolinou v tejto oblasti je Nižné Matejkovo. Aj tu je viacero chát a vedie ňou asfaltová cesta. Dolinou je vyznačený červený turistický chodník, po ktorom možno vystúpiť na vrch Šiprúň. V sedle pod vrcholom je križovatka turistických chodníkov a možno odtiaľ pokračovať na viacero smerov. Červený chodník pokračuje na Tlstú horu a do Novej Černovej. Zeleno značený turistický chodník vedie hrebeňom smerom na sever do Ružomberka alebo smerom na juh na Smrekovicu.

Dolinou Nižné Matejkovo sa možno previezť aj na bicykli. Nie je tam síce vyznačená cyklotrasa, avšak možno tu na základe výnimky ísť po koniec cesty na bicykli. Treba však popri tom dávať pozor aj na peších turistov, nakoľko tadiaľ vedie turistický chodník.

Neďaleko Nižného Matejkova sa nachádza prírodná pamiatka Bukovinka. Je tvorená travertínovou terasou, z ktorej steká potôčik a vytvára tak kaskádový vodopádik. Tvorba travertínu tu neustále prebieha, terasa preto stále rastie. Areál je prísne chránený, vstup tam je zakázaný.